Mimoriadne zákerný pesimizmus…

… a jeho podiel na prežívaní úzkosti

Vo svojej praxi sa stretávam často s tým, že hlavnou príčinou úzkostných stavov je to, že ignorujeme varovné príznaky, ktorými sa nás duša pokúša donútiť, aby sme v živote zmenili niečo, čo nám neprospieva.

K psychickým varovným signálom úzkosti patrí: neschopnosť sa sústrediť, alebo zapamätať si, čo potrebujem, nedostatok energie, motivácie a zdanlivo bezdôvodný smútok. Fyzické prejavy zahŕňajú široké spektrum príznakov, ťažkosti zhlboka sa nadýchnuť, búšenie srdca, žalúdočné a črevné problémy, náhle zhoršenie zraku, kožné vyrážky, nedobrovoľné zášklby svalov, tzv. tiky, častejšie nutkanie na močenie, migréna či chronické bolesti hlavy.

A ako s tým súvisí pesimizmus?

Pacienti sa ma často pýtajú, prečo ich úzkosť prepadne vo chvíli, kedy sú v pokoji, na káve, na dovolenke, cez sviatky doma na gauči alebo v aute na diaľnici.

Odpoveď je v podstate jednoduchá a súvisí s objavom, za ktorý dostal pán Erik Kandel, profesor zaoberajúci sa výskumom mozgu, Nobelovu cenu. Podarilo sa mu dokázať, že naše myšlienky zanechávajú za sebou stopu, niečo ako odtlačok, vo forme spojenia, synapsie v mozgu.

Čím intenzívnejšia je emócia, ktorá sprevádza túto myšlienku, tým silnejšie spojenie sa vytvára, a to bez ohľadu na to, či je emócia pozitívna alebo negatívna. Ak ste teda fanúšikom katastrofického, pesimistického myslenia, vytvárate si širokú neurónovú sieť smerujúcu k zlým pocitom a úzkosti – opakovaním negatívneho myslenia vytvárame neurobiologický základ úzkosti.

Potom nie je pre náš mozog nič jednoduchšie, ako v stave uvoľnenia, kedy nie je zamestnaný ničím iným, použiť túto „vychodenú cestičku“ a dostať Vás do stavu úzkosti až panického ataku.

Deň za dňom…

Deň za dňom vzniká v našom mozgu niekoľko stotisíc spojení, v ktorých ukladá to, čo sme si mysleli. Je preto rozhodujúce, čo budeme opakovať a tým pádom posilňovať. Potrebujeme nájsť spôsob, ako vrátiť mozog späť do správnych neurónových koľají.

Pamätajte, že mozog si zautomatizuje všetko to, čo robíte pravidelne. Bicyklovanie, umývanie zubov, vyťukávanie PIN kódu na mobile, to všetko sú veci, ktoré robíte úplne automaticky. Zato vzorce z fyziky, ktoré ste použili naposledy v 8. triede, sa už dávno neurónovo odbúrali. A rovnako je to aj s vnímaním dobra, krásy a iných pozitívnych vecí.

Ak s nimi aktívne nepracujeme, mozog sa zdokonaľuje v tom, aby vnímal skôr to negatívne. Preto ak už dlhodobo, možno aj roky, máte viac zlých ako dobrých myšlienok, a ťažko sa dokážete zbaviť neustáleho katastrofizovania, sotva mi budete veriť, že je možné „prestaviť“ Váš systém na pozitívny režim. Rozhodne nechcem, aby sa z Vás stali objímači stromov a slniečkári, ale najnovší výskum mozgu ukazuje, že je skutočne možné zastaviť prúd negatívnych myšlienok a zbaviť sa úzkosti a napätia.

Čo môžete pre seba urobiť?

Sledujte naďalej môj blog, prípadne si stiahnite môj e-book O päť minút dvanásť zdarma, ja zatiaľ pre Vás pripravujem manuál na MENTÁLNY TRÉNING, ktorý dá STOP Vašej úzkosti a prežívanému napätiu.

Som psychoterapeutka. Pomáham ľuďom prekonávať ťažké životné obdobia. Mám dlhoročné skúsenosti s pomocou ľuďom v ich psychických ťažkostiach, v zvládaní emócií, úzkosti, depresie, či problematických vzťahov. Som autorkou e-Booku "O päť minút dvanásť" ktorý nájdete tu >> a tiež "Ako nájdete vnútornú silu na to, aby ste veci zmenili"ktorý nájdete tu. >> . Môj príbeh nájdete tu >>
  • Najnovšie články
  • eBook – Ako zvládnuť napätie a priniesť do života viac duševnej pohody

    eBook O päť minút dvanásť - 12 spôsobov, ako sa zbaviť duševného napätia a užívať si duševnú pohodu.

  • Stretneme sa na Facebooku:-)
  • Kategórie
  • Archív